onsdag 28 juni 2017

Puppor!

Bara nån timme efter att jag skrev inlägget om att vi har fjärilslarver så förvandlades dom till puppor! Danne (min man skäms när jag nämner dom vi namn, vilket är hela behållningen för mig) var lite sen av sig så vi riggade för en time lapse för att kunna se själva larv-till-puppa-stadiet, men han segade sig rejält även med det, så det kom inte med på bild trots att vi hade riggat för flera timmar extra.

Dom ser ju verkligen skumma ut, som alien i en sci fi-film. Fantastiska och skrämmande. Nu väntar vi bara på att förvandlingen sker inuti och att det blir fem friska tistelfjärilar av larverna. Vi har riggat ett litet tält till dom i vardagsrummet där dom får bo tills det är dags att släppa ut dom på balkongen. Tänk om dom trivs så bra att dom vill bo på balkongen! 




Här kan man se vad som händer i puppan när larven förvandlas till en fjäril:

2 kommentarer:

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!