måndag 5 juni 2017

Från januari tills nu

Här kommer en lista som summerar första halvan av detta år, åtminstone fem månader. Listan är lånad från Elsas blogg.
Vad var bäst?
Att jag haft en bättre vår än på många många år. Jag vet inte varför, men min pollenallergi är lugnare, åtminstone fram tills eken började blomma, och det gör enorm skillnad på mitt mående. Fortfarande sängliggande men jag har kunnat äta middag varje dag i vardagsrummet tillsammans med min man.
Att jag fick se tulpaner komma upp som jag planterade i höstas och att jag orkade slänga ner dahliaknölar som tog sig jättesnabbt inomhus och redan började blomma nu i maj!
Att jag tålt ljud lite bättre, några månader.

Vad var sämst?

Att min man är så sjuk och att vi fick vattenskada i köket som krävde renovering. Att vissa av hantverkarna jobbat i timmar och gjort ett katastrofalt jobb som en kollega sedan fick göra om.
Att vara så doftkänslig vilket komplicerat saker när hantverkare eller hemtjänst kommer på besök.
Att hemtjänsten inte började flyta på förrän efter ett par månader.
Att ha blivit utsatt för funkofobi.

Vilken månad var din favorit?

Slutet av april och början på maj, det flöt på ganska okej med det mesta och det började blir så vackert grönt ute. 



Gjorde du något du aldrig gjort förut?

Odlade tulpaner i kruka och köpte en rosa vinyl.



Har du rest?

Det vore ju att överdriva, men på väg hem från ett besök hos osteopaten så tog vi en liten omväg ute på landet och jag pratade med hästar genom det nervevade fönstret på passagerarsidan.

Vad har varit svårast?

Att se min man så sjuk och att koordinera hemtjänst, hantverkarbesök och att överhuvudtaget tänka ut hur vi ska överleva.

Att inte tåla uv-ljus och solen, att ligga i frossa och smärtor efter bara några minuters exponering. Jag saknar solen så oerhört mycket. 

Att vara sängliggande och instängd större delen av dygnet. Att vara beroende och inte klara mig själv.

Har du lärt dig något?

En väninna tipsade mig om ett forum för särbegåvade och efter att ha läst andra särbegåvades erfarenheter föll så många bitar på plats. Livet passerade revy och mycket frustration släppte när jag fick förklaring till varför jag tänker annorlunda än flertalet andra i min omgivning. Varför jag alltid känt mig som lite blåst eftersom jag uppfattat saker på ett annat sätt men sällan blivit förstådd. Jag har på kort tid nu lärt mig att uppskatta mig själv och min begåvning mycket bättre, och att börja använda det på bästa möjliga sätt. 

Vad har varit soundtracket?

Mest i mitt huvud efter att ha lyssnat några få gånger på dessa:

Hela Henrik Berggrens platta Wolf's Heart
Million Eyes - Loïc Nottet
Shape of you - Ed Sheeran
Please don't go - Joel Adams
I don't wanna live forever - ZAYN
The Cure - Lady Gaga
Stitches - Shawn Mendes

Och nya bubblare:

Malibu - Miley Cyrus
Despacito - Justin Bieber, Luis Fonsi, Daddy Yanke
Sign of the Times - Harry Styles

Hade du några mål för halva 2017?

Att hålla ut. Att kunna komma ut till blommorna på balkongen.

Vad ser du fram emot resten av året?
Jag önskar så innerligt att min mans hälsotillstånd vänder, att jag kan tåla solen igen och att vi får möjlighet att snorkla i havet och säga hej till sjöstjärnorna på havsbotten.
Att få streama sommarens sammankomst med temat "Ge inte upp".

4 kommentarer:

  1. Kram fina M, tack för att du delar med dig så fint <3

    SvaraRadera
  2. Så fint! Läste just samma lista på Elsas blogg, och blev väldigt berörd av er båda. Kanske snor den vidare från dig.
    Grymt av dig att du höll ut till blomstrets tid! Fortsätt så, ge inte upp! Jag kan vara din sammankomstreporter om du vill, med mingelbilder, skvaller etc ❤️☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tack! Ja gör't, så bra grej ju! Mingelbilder och skvaller, gääärna! Skobilder också, viktigt vad folk har på sig (första timmarna innan fötterna svullnar och Birkorna åker på)! Det var så mysigt med FaceTime under avslutningsbönen, var det förra året eller året innan? Båda? Hursom, ska bli underbart med andligt storpepp igen!❤️

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!