söndag 12 februari 2017

"En sann vän visar alltid kärlek och är en broder som föds för tider av nöd."

I måndags byttes köksgolvet, något vi varit tvungna att skjuta på väldigt länge eftersom jag är så sjuk. Jag har fasat för detta eftersom jag inte vetat huruvida jag skulle känna av lukten från lim, undergolv och linoleummatta. Vi har lånat hem prover på materialen, men det blir ju såklart mer intensiv lukt ju mer yta som täcks.

Men det luktade nästan ingenting, och jag är så otroligt lättad. Vi hade ingen bra backup-plan, det är inte så självklart för mig att vistas någon annanstans än hemma, så vi hoppades innerligt på att det skulle funka åtminstone på en uthärdlig nivå. Och det blev långt över förväntan. 

Mattläggaren var dessutom snabb och noggrann och så slängde han ut gamla mattan genom fönstret för att inte sprida damm och allergener i övriga lägenheten. Och väldigt viktigt i sammanhanget: Han var parfymfri. Det finns inget som triggar min luktöverkänslighet så mycket som parfym. Dom dagar jag blir exponerad för parfymer så känner jag av alla möjliga andra dofter så mycket mer och mår hemskt dåligt av det. Jag får ordentlig influensakänsla och illamående, och är det riktigt illa så får jag även nässelutslag, ja förutom astma såklart.

Den mattan var nog inte så fräsch. Den har nog varit med om både det ena och det andra, och när linoleummattor slits så fastnar det smuts och äckel som inte går att städa bort. Kök liksom, hur äckligt somhelst. 

När mattan var bytt så behövde hela köket en rejäl storstädning för att få bort eventuella rester av mögelsporer från läckan bakom kylskåpet och allt bös som rördes upp av gamla mattan. Ett par vänner till oss kom och gjorde det medan vi var på vårdbesök i fredags, och det är svårt att sätta ord på den tacksamhet vi känner för deras hjälp men Ordspråksboken 17:17 uttrycker en del av känslan:


"En sann vän visar alltid kärlek
och är en broder som föds för tider av nöd."







2 kommentarer:

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!