onsdag 22 februari 2017

”Kasta allt ert bekymmer på honom, eftersom han bryr sig om er.”

I söndags hade jag orken att lyssna på ett bibelstudium online, och den gav mig väldigt mycket tröst och påminnelser om hur jag kan tackla allt tufft som händer med sjukdom och annat. Varje bibelstudium som vi har i församlingen är uppbyggt på en vers från Bibeln och denna gång var det 1 PETR. 5:7.

Jag gillade speciellt en ruta i artikeln som vi gick igenom, med titeln Vad du kan göra för att minska oron. Den har 6 punkter och varje punkt är grundad på en bibelställe (klicka på bibelstället för att se vad som står där).

Dom sista två punkterna har jag svårt att styra över eller tillämpa eftersom sömnen är störd vid ME och träning gör mig sjuk, men det får jag kompensera med en större portion humor istället, haha. 

Prioritera rätt.

Ha realistiska förväntningar.

Planera in en lugn stund varje dag.

Njut av naturen.

Ha lite sinne för humor.

Träna regelbundet.
            1 TIMOTEUS 4:8


Sov ordentligt.





På sommaren kombinerar jag punkterna "lugn stund varje dag" och "njut av naturen" genom att gå ut på balkongen på kvällen och be min kvällsbön och blicka upp mot stjärnhimlen eller djupt in i vår lilla skog bakom huset. Det är en mäktig känsla!

2 kommentarer:

  1. Sannalilylou22 februari, 2017

    Helt underbart studium, å jag blev så uppmuntrad av ditt fina svar om balkongbönerna! ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!❤ Så glad att jag orkade svara!

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!