Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

onsdag 18 januari 2017

Samhället krisar just nu, lite mer än vanligt

Idag ringde en sköterska från gyn och ställde in mitt besök där imorgon. Jag var oerhört lättad eftersom jag är i sånt uruselt skick just nu att jag knappt vet hur jag hade orkat. Men det var ett viktigt besök och det är inte lätt att få tider dit, speciellt inte som jag behöver ett anpassat besök för att inte få alltför stort bakslag i mitt mående.

Ett gynbesök innebär ju förutom ett samtal med läkare även en kroppslig undersökning. Dom är ju inte roliga om man säger så. Och har man så lite energi som jag har så kan det bli mer smärtsamt än vanligt eftersom jag helt enkelt får mjölksyra bara av att sätta mig upp i gynstolen och slänga upp benen på stöden, rena rama gympasset för mig. Gynpasset, haha. Men min gynekolog är bra och försiktig, jag känner mig trygg med henne och det underlättar. 

Nu blev jag erbjuden en ny tid ganska snart men till en läkare under utbildning som skulle bli handledd. Kände direkt att det kan öka min belastning. Dels en extra person i rummet och därmed mer samtal, och så skulle jag spänna mig lite mer inför en helt ny läkare.

Sjuksköterskan var fantastisk, hon började genast leta nya tider och försökte pussla ihop så att besöket skulle gå så smidigt som möjligt. Dels letade hon tid till min ordinarie gynekolog och så letade hon en tid som skulle vara precis efter lunch, vilket innebär mindre trolig fördröjning av patient innan och lite mindre folk i väntrummet. 
Det var inte självklart, men om jag förstod henne rätt så gjorde hon en abbrovinch och öppnade upp en tid som inte var schemalagd. Dessutom på en dag som min man inte jobbar och därmed inte behöver stressa med att kasta om arbetstider. Perfekt!

Och! Jag förklarade att jag har svårt att sitta upp vid samtal även korta samtal och att jag kan förhindra flera dagars efterföljande utmattning om vi kan lösa det med att jag ligger ner. Inga problem! 
Dom har nämligen en brits på hjul som jag både kan ligga på i väntrummet och som sen kan rullas in till undersökningsrummet! Hon gjorde en anteckning om det också så att personalen är beredd när vi kommer. Så skönt!

Men nu till rubriken av mitt inlägg. Sköterskan berättade att det var högst ovanligt att behöva ge återbud så här i sista minuten, men flera av läkarna har varit jättesjuka och längre än vanligt. Jag sa att jag känner igen kaoset från lite varstans nu, att det varit en tuff förkylnings- och influensavinter och att det fördröjer och förskjuter mycket arbete på flera plan.

Vi har märkt det gällande våra insatser med hemtjänsten och även allt kring saneringen av vårt kök. Det fastnar på vägen för det finns helt enkelt inte folk som kan rycka in och dom som håller i planeringar har också varit sjuka och har inte kunnat delegera vidare. 
Har även läst om att flera av dom stora sjukhusen har haft krisläge på grund av så mycket sjukdom bland personal. Och influensavaccinet har visst funkat sämre i år.

Jag undrar så om den globala uppvärmingen faktiskt börjat påverka människans hälsa mer nu. Det är tredje året i rad med globalt värmerekord, och rapporter från Svalbard visar att djurriket drabbats av mer virussjukdomar detta år på grund av förändrat klimat.

En sak är säker, samhället är väldigt bräckligt och inte riktigt förberett på krissituationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!