Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

tisdag 31 januari 2017

Biverkning 1 på 10 000: Fotosensitivitet

Jag har alltså, återigen, lyckats pricka in en väldigt ovanlig biverkning på en av mina mediciner, en medicin jag haft i flera år dessutom. Men nu skulle vi testa att höja den för att försöka få ner ljudkänsligheten lite. Bam! Sa kroppen då. Och så fick jag 21 biverkningar från listan i Fass. Inklusive känslighet för UV-ljus. En på 10 000 får den.

Och läkarna blir lika chockade varje gång. "Den dosen du går på är inte ens verksam". Och sen: "Ja du, du lever i nåt slags miniatyrland för medicindoser". Nästan så läkarna backar och knappt vågar ta i mig med tång sen.

Och varje ny läkare man förklarar detta med doskänslighet för, dom tror att man antingen inbillar sig eller har fobi för medicin. Så jag prövar varje gång. Och blir sååå sjuk.
Samma gäller alternativterapeuter när jag säger att jag är känslig för kosttillskott, örter och dylikt. "Den här är helt ofarlig, den kan man inte i n t e tåla". "Den är ett grundämne i kroppen, så den måste du tåla".
Blir. Så. Frustrerad.

Jag kan iallafall äta nu och värsta frossan har lagt sig, men det höll på över en vecka. Som svår influensa och matförgiftning på en och samma gång.
Och jag domnade bort hela tiden. Gör fortfarande det men har en medicin som används vid narkolepsi och den håller mig vaken någorlunda. För det är ingen skön sömn jag hamnar i när jag domnar bort, det är en serie med sömnparalyser och en känsla av att vara nerdrogad. Hemskt.
Tack o lov att jag tål narkolepsimedicinen, men gissa om det är små doser där med!

Jag har kvar många biverkningar och vet inte hur länge dom sitter i, får tålmodigt vänta och hålla ut. Min hudläkare tror att jag ska kunna sola igen, och hon fattar detta med låga doser i alla fall och sa att om jag så bara tål 1 sekunds UV-ljus så kan det göra nytta både för eksemen och immunförsvaret. Hoppas!

Mitt i allt detta har vi haft galna snickare här som bytt diskbänk, och när dom var färdiga och vi kollade vad som gjorts blev vi helt chockade. Slarv är för svagt ord. Det liknar mest, hm, som något jag skulle gjort i slöjden i trean? Och som jag sen skulle slängt eftersom det blev så fult, inte som på 'riktigt' när vuxna snickrar, och sen aldrig mer velat pyssla med träslöjd (just ja, så var det faktiskt nu när jag tänker efter, haha).

Det får bli ett inlägg om det snart, med bilder på det som är gjort. Nu orkar vi inte ha mer hantverkare här, speciellt inte dom som gjort detta, men fastighetsförvaltaren har kollat och kommer skicka hit någon annan som gör om jobbet. Det får dröja ett bra tag. Vi ska ju få ny köksmatta också nästa vecka, och sen vill jag bara vara ifred från allt grejande här hemma! 

2 kommentarer:

  1. Det måste vara jobbigt att vara så känslig för läkemedel och kosttillskott som ska lindra och hjälpa 💖 kram

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!