Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 24 december 2016

"Men stackare, får du inte fira jul?!"

Sådär sa vuxna ofta till mig som barn. Aldrig mina jämnåriga. Mina klasskamrater tyckte det var lyllos mig som slapp, för jul var töntigt. Det kanske var lite töntigare på 70-talet?

Jag blev så ledsen när vuxna sa så, att det var synd om mig. Som om jag inte hade något val eller som att mina föräldrar var elaka och undanhöll mig saker. Jag tyckte inte synd om mig, för jag hade aldrig tråkigt på julen (jag hade ju lov och kunde leka en massa!) och dessutom visste jag tidigt att julen hade ett hedniskt ursprung, och jag tyckte inte det var okej att fira något som inte stämde med min kristna tro. 

Jag minns vinterloven som mysiga, vi träffade mormor och morfar och åt god mat och drack läskedryck. Julmust var godast. Mormor tillhörde en annan religion än oss och firade inte heller jul, och morfar var ateist och ville därför inte heller fira. Men varje gång vi reste till dom blev det ju lite av en högtid med återkommande traditioner, och dom var mycket generösa så vi åkte alltid hem med en massa gåvor som vi fått oavsett tid på året. 

Jag tror det kan vara synd om en del barn på jul men av helt andra anledningar, även om dom firar jul, och det har ju oftast med sociala omständigheter att göra. Men att tala om det för barnen vore bara så otroligt dumt och skuldbeläggande. Nä, ser man att barn lider vare sig det är jul eller inte så tycker jag man ska ge stöd och pepp om man kan och inte dra slutsatser utan att ha hela bilden.

Idag är en rätt vanlig dag för mig, men det är ju för att jag är så sjuk. Innan jag blev såhär sjuk så reste vi bort på röda dagar och träffade närmsta släkten och hade det mysigt. En del firade jul och andra inte, konstigare än så var det inte.

Mitt mål för dagen är att orka tvätta håret och att sola under min UV-lampa för första gången sen vi fick hem den.
Sen kanske vi orkar se på nåt mysigt tillsammans jag och min man, jag är svag för både Disney och Karl-Bertil Jonsson. Vet inte om jag fixar en hel långfilm men det finns flera som jag skulle vilja se. Nya X-Men, nya Star Trek, nya Star Wars, Alice i Spegellandet, Djungelboken, Tarzan mm mm. 

Nu har det börjat regna. Jag önskar att det snöade istället, för det kan man faktiskt vilja ha en sån här dag vare sig man firar jul eller inte. Jag vill fira vinter!



2 kommentarer:

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!