lördag 17 december 2016

Jag och färger

Jag tänker ofta på färger och olika färgkombinationer, jag njuter oerhört mycket av färg och behöver omge mig med det.

Min klädstil har alltid varit färgstark och inredningsfärgerna i mitt boende har alltid varit superviktigt. Jag glider alltid över i färgstarkt där med även om jag börjar lite nedtonat och minimalistiskt. Det håller inte länge, färg läggs till efterhand. 

Jag har olika färgperioder och den första som jag minns var gult. Jag var väl kring 6 år gammal och ville ha allt som var gult. Jag lärde mig namnen på tussilago, smörblommor, gullviva och kabbeleka. Det var dom finaste blommor jag sett.

Sen kom en rosa fas. Men jag minns inte så mycket av den egentligen, allt var väl rosa då när jag var liten tjej, så det var ju ingen sport. Men så kom den lila perioden. Syrran målade om sitt rum i lila och jag ville göra allt som syrran gjorde. Hon flyttade hemifrån tidigt så jag fick ta över det lila rummet och jag var så lycklig. Min lila period fortsatte länge, och följde med mig till min första lägenhet och vidare till andra lägenheter och till slut till en liten stuga jag bodde i som slussvakt. Ett av rummen ville jag ha lila även om andra färger började komma in i mitt liv. Jag safeade ofta med vita väggar och hade istället färgstarka möbler och tyger.
Men i stugan ville jag ha den perfekta lila, och den fanns inte på någon kulörkartq i färgaffären, men butikschefen kämpade tappert tills jag blev nöjd. Det var en slags mättad rosalila. Ljuvlig.

Min nästa lya är nog det färgstarkaste jag haft. Jag fick nämligen totalrenoverat innan jag flyttade in och fick välja väggfärg själv. Nu kom min röda period. En stor etta där rummet var rött, hallen mörkare kornblå, köket limegult och toan terrcotta. Jag blev aldrig vän med terracottan, helt fel nyans, och det röda blev inte exakt det jag ville. Som med rött nagellack, det finns hur många röda somhelst, men allt är inte snyggt.

Vidare mot storstan och där fick jag den perfekta röda väggfärgen, men det var tapet och svindyrt. Jag fick ju stå för det själv men såå värt. Att somna, vakna upp och leva med rött!

Rött är fortfarande min favoritfärg men turkosa och gröna nyanser ligger nästan lika högt upp. Och det är det senare som dominerar inredningen här hemma.

Jag har ju inte synestesi, hur mycket jag än skulle vilja, för det verkar coolt, men jag har ett annat fenomen som min hjärna berikar mig med. Jag får färg-aha-upplevelser. Kommer inte på något bättre ord, men jag får plötsliga inte bilder av färgkombinationer. Det kommer när jag tänker på helt andra saker och ger ett ofantligt lyckorus. Såpass att jag måste meddela min man. Jag vet fortfarande inte hur jag ska förmedla det, för det är ju inte varken en hallis eller nån slags uppenbarelse utan mer som en idé.
"Jag kom på en färgkombo, så härligt!" Varpå min man skrattar och tycker jag är knäpp/unik/rolig/fascinerande(?).

Trots min stora färgfascination så har jag helt missat att Pantone utser årets färg varje år, men så la jag ut en bild på eftermiddagsutsikten mot himlen på sociala medier härom veckan, varpå A utropar att himlen var i årets färg. Så jag googlade, och jajjemän! Två kulörer detta år dessutom, som himlen och molnen som jag hade fångat på bild, lite mindre mättat bara!





Så nu har jag koll på 2017 års färg och den är grön och fin men inte den nyans  av grön jag skulle ha på mig eller vilja ha på väggen. Men, den är grön som naturen, och det passar bäst där, inte heller lika platt som när man ser det såhär i en färgkarta! Jag älskar ju när löven spricker ut på våren och fönstret fylls av den gröna utsikten!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!