Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

tisdag 13 december 2016

Den här dagen har känts som en vecka

Hantverkarna kom klockan 10 och luktade som en hel parfymfabrik. Vi öppnade alla fönster varpå jag blev kall och dessutom blev påverkad av extra ljud utifrån. Vi hade inget annat val för det här med köket måste göras snabbt.

Dom var jättegoa och förstod att dom nästa gång måste tänka på att vara utan dofter så gott det går. Men ljud är svårt när det gäller hantverkare, det låter ju av själva jobbet men så pratar dom ju sinsemellan och telefonerna ringer. Det är svårt att veta i förväg hur högljudda dom blir och jag orkar ofta inte ta upp den grejen men borde det.

För nån vecka sen kom det ventilationsfolk hit och dom var förberedda och tassade på tå och pratade lågt med varandra. Det var så skönt! Alltså, dom fällde ihop stegen som om dom spelade plocke pinn, såå försiktigt!

Mitt i hantverksbesöket idag kom hemtjänsten och var allmänt förvirrad, men det var en ordinarie och han finner sig snabbt i nya grejer. Tyst och försiktig. 
Vi har ju ny insats nu, daglig hjälp, men det har inte hunnit komma in i schemat så han var lite vilse i varför vi skulle ha insats idag. Han hade i alla fall med nyckel som vi precis lämnat ut, så vi slapp porttelefonens vidriga ringsignal! En vacker dag kommer jag kasta den i golvet tror jag. Jag är ingen kasta-grejer-i-golvet-typ, det händer nog en gång var tionde år och då har jag nog velat kasta ett bra tag innan det händer. Kalla mig passiv aggressiv om ni vill. Jag lystrar till det.

Hantverkarna måste återkomma, det krävs ett större ingrepp och det ska koordineras med mattläggare. Och det måste ske så fort som möjligt eftersom eventuella sporer kan vara kvar och sänka vårt mående. Olika hantverksprofessioner som ska koordinera och samsas, jo tack, det har man ju sett förr. 

Direkt efter hantverkare och hemtjänst  bar det av till vårdbesök, som tur är till osteopaten som dels har det lugnt och vilsamt (förutom avslappningsmusiken i väntrummet som är vidrig och som vi stänger av direkt. Om tio år åker kanske spelaren i golvet, eller fortare beroende på om jag tar itu med porttelefonen först) men som behandlar och som lindrar en del symptom ganska omgående. Efter mitt besök var det min mans tur, och jag kunde ligga och vila i en stor saccosäck. Å vad min man behöver behandlingarna. Vi har inte kunnat planera in behandlingar för honom innan eftersom det krockat med jobb och att jag behövt åka hem direkt efter min behandling, men nu funkar det bra med dubbeltid inbokat. Han skulle aldrig orka att köra mig en dag och en annan dag åka på egen behandling. Men nu så är det rätt tajming på den biten i alla fall. Och idag var inte alternativet att ställa in trots allt kaos här hemma, behandlingarna gör att vi står ut.

När vi kom hem åt vi rester och sen somnade vi. Sällan jag kan sovvila men idag gick det och det var så skönt! Vet ni, jag fasar för att det snart vänder till ljusare dagar, jag vill ha mörkt lite till faktiskt. Det har varit onödigt soligt denna höst dessutom, både jag och naturen hade behövt mer regn. Fast nä, solen har varit fin och det har varit perfekt med solnedgång vid tre-tiden. Vackra solnedgångar dessutom. Men visst, tanken har slagit mig att kasta solen i marken men då har jag hejdat mig och tänkt att det inte är realistiskt. Såpass är jag med.

Så, nu återstår en massa hantverkarjobb ändå, idag fixade dom bara dörrhandtag, och det måste göras om, för det går inte att stänga den ena dörren som lagats. Jo, om man smäller igen dörren, och nu förstår jag varför hantverkaren smällde igen dörren när dom var här. Smälla är inte ett alternativ så det blir bakläxa på det. Som tur är kan man anmäla till bovärden online och följa ärenden på bostadsbolagets hemsida, det är kanon, för vi orkar verkligen inte jaga bovärden via telefon längre. Det blir alltid nåt fel när det går genom fler personer.

Inatt vill jag sova länge och djupt, kan vi säga så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!