Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

tisdag 15 november 2016

Så gick besöket hos hudläkaren

Över förväntan.
Jag skrev ju om sköterskan som minsann skulle tala om för min man att det inte är alldeles självklart att hitta ett rum för mig att vila i innan läkaren kommer och att jag kanske skulle överväga att inte komma alls om jag är så sjuk.
(Se några inlägg bakåt)

Vi kom 5 minuter innan besökstiden och min man körde mig vänligt men bestämt direkt in på avdelningen, förbi väntrum och kassa, "direkt i fängelse utan att passera gå", för det hade han sagt till motvallssköterskan att så måste vi göra och det får helt enkelt göras noteringar om det så både läkarsekreterare och övrig personal vet omständigheterna.
Punkt.

Ja men det var ju inga somhelst problem. Första anhalt var dörren in till läkarsekreterarna, min man stannade till och en läkarsekreterare hojtade till nån längre ner i korridoren som då hojtade tillbaka: "Rum nummer 6!"

Varpå min man rullar in mig och jag lägger mig på britsen med ryggstödet precis lagom bakåtlutat. Nersläckt och skönt. En sköterska tittar in och dubbelkollar mitt namn.

Fem minuter senare kommer dr Olga, och är precis som vanligt, förstår helheten och bryr sig inte det minsta om att ljuset är släckt eller att jag halvligger. Hon vet ju sen innan varför det är så och verkar inte det minsta förvånad över att jag fortfarande är svårt kroniskt sjuk.

Vi pratar grundligt och genomgående om mina eksem och det är första gången jag nämner att mina eksem på höger sida möjligtvis har svårt att läka på grund av att jag ligger på just den sidan större delen av dygnet. Jag har misstänkt det ett tag nu men inte vågat ta upp det eftersom jag är så van att få så idiotiska råd som är relaterade till min sängbundenhet (samt att det är otäckt att jag faktiskt har sår relaterade till att jag är sängbunden och inte till att jag hårdtränar på gymmet). Men nej, inget sånt från Olga, utan lite tips på hur jag ska sköta såren nu när det är som det är. Inget "ligg inte på den sidan", eller ens en undran över varför jag vilar så mycket eller på just den sidan. Det vet hon redan, för det har vi förklarat förut och det minns hon.

Hon tipsade om bambuörngott som skulle kunna vara skonsammare mot huden när jag ligger på eksemen, så nu ska vi testa det.

Och så kom det där jobbiga, att på nåt sätt be henne att ordna så jag får hem en uv-lampa utan att behöva åka till stora sjukhuset för att träffa "ställ-dig-upp"-läkaren. Jag frågade rakt upp och ner och hon tyckte det var alldeles självklart att det måste ordnas, så nu hoppas vi att hennes ord väger tungt. Hon sa att dom varit väldigt restriktiva mot t ex äldre patienter men att dom nu börjat släppa på det. Jag men det var väl på tiden! Hur kan man neka svårt sjuka patienter hjälpmedel som faktiskt höjer livskvalitén! Ung som gammal och mittemellan har lika stor rätt till bra vård! 

Tack vare att läkarebesöket gick bra så mådde jag helt under kontroll resten av dagen. Ingen feber eller frossa, bara lite mer orkeslöshet och hjärntrötthet men på en hanterlig nivå.

I januari är det dags för nästa läkarbesök, på samma lilla sjukhus fast till gynekologen. Där vet jag att dom har en skön soffa att halvligga i innan och sköterskan gav mig en tid precis efter lunch för att jag skulle slippa eventuell fördröjning på grund av patient innan mig. Smart va! Hon frågade till och med om jag behövde lift upp i gynstolen och det behöver jag ju inte, fast det hade kanske varit lite mysigt och istället för Liseberg när jag tänker efter. Men jag vill alltid åka väldigt högt upp i luften om det alls ska pirra i benen, helst fritt fall också, och där går kanske gränsen för deras resurser kan jag tänka mig.

Var sak har sin tid och Liseberg sparar jag till en heldag med Überseriöst-verkligen-Anja den dag vi blir friska! 


2 kommentarer:

  1. Åh vad jag blir alldeles varm i hjärtat av att du har en så fin läkare som tar hand om dina eksem. Fler såna läkare behövs! Jag ser också fram emot att få springa som ett barn mellan attraktionerna på Liseberg den dagen jag blir frisk :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nilla! Ja fler såna behövs och speciellt i primärvården! Ja men då bestämmer vi det; du, jag, Anja och säkert ett gäng till som träffs på Liseberg den dagen vi blivit friska, it's a date!

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!