Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

söndag 19 juni 2016

Det är ingenting kvar nu - Om vår campingbil, vår oas

Vår bil tillika campingbil.
Det är drygt en månad sen nu som min man upptäckte en rejäl fuktskada och mögel i den.

Ridå.

Vi köpte den för våra livsbesparingar eftersom vår gamla bil krävde för mycket jobb med reparationer, något vi varken hade råd eller ork med.
Och så behövde vi ett minihem som gjorde det möjligt för mig att komma ut utanför lägenheten men med samma sorts vila som hemma.
Med bäddar, kylskåp, rinnande vatten, spis för matlagning. 
Några dagar vid havet med övernattning några gånger under sommaren.
Vi fick några såna dygn förra sommaren och det var underbart.

Så kom katastrofen. Och med det en försämring i bådas mående på grund av extra aktiviteter för att rädda bilen från att bli totalt oduglig. Min man har tagit ut semesterdagar för att kunna sanera bilen och jag har ringt samtal och googlat från mitt mörka sovrum.

Min man kommer få fortsätta ta ut semesterdagar för att orka greja med det som måste göras. Jag har ingen 'semester' att ta ut från sjukdomen så istället ligger jag back på mitt 'konto' med dagliga aktiviteter. Och min man skulle ju egentligen behöva riktig semester istället för att fixa bilen.

Möglet och fukten är helt borta nu. Min man har gjort ett helt otroligt jobb, något som ingen firma i landet verkar syssla med. Sanera hus ja, men när det kommer till bil så finns det inte såna tjänster att köpa.

Förutom att mögel och fukt är borta så är även hela inredningen totalt utblåst och borta. Och drömmar om en sommar vid havet.

Det är ett tomt skal nu. En plåtburk. Scenariot vi fasade över när vi först insåg att golvet var skadat. Skulle även resten av inredningen vara det? Ja, det visade sig vara det.

Jag är mögel- och kemikalieskadad. Det betyder att jag blir sjuk av både mögel och kemikalier. Sjukare än jag är.
Vi fick bort möglet men alla nya material som ska ersätta det gamla riskerar jag att bli sjuk av.

Vet ni, det finns kemikalier i nästan allt. Det är så vår värld är uppbyggd nu. Och när man som jag blivit sjuk av mögel och kemikalier tidigare i livet så kan man till och med ha svårt att tåla saker som är naturligt eller som är miljövänligt.

I vintras ville vår bovärd att vi skulle byta ut golven här hemma, men vi fick stå över eftersom alla material som skulle sättas in gav mig astma och migrän. Och då letade vi bland naturmaterial och sånt som var miljömärkt. Mattläggaren avrådde oss till och med från att chansa.

Så nu det här. Nya skåp som ska byggas och som dessutom ska kunna stå emot fukt och kondens som mer eller mindre alltid uppstår i en campingbil. Den fukt vi fick in var utöver det vanliga, det visade sig bland annat ha läckt in kring fönster när det regnade.

Vi letar och vi frågar och vi testar. Häromdagen kom min man hem med prov på två olika slags spånskivor som man kanske skulle kunna bygga golv och inredning av. Dom var nämligen säkra gällande emissioner, alltså kemikalier som släpper från till exempel lim. Formaldehyd är en av dom kemikalier som ju inte är friskt i längden för någon att utsättas för men som jag kan bli väldigt sjuk av rätt omgående.

Men det hjälpte inte, den ena av dom luktade så starkt av själva träet (terpener, naturligt men stark lukt. Terpentin ni vet.) att jag fick klåda, blåsor i hårbotten, illamående och astma av att vara nära den. En liten provbit. Blir alltid lika paff när det händer.
Och den andra biten var tveksam gällande hållbar yta. Giftfri men inte heller tillräckligt tålig för det den behövs till.

Och om vi nu skulle hitta rätt sorts material och allt skulle fixa sig mirakulöst så är jag nu ändå alltför dålig för att ens klara en utflykt. Alla energi/aktivitetspoäng eller vad vi ska kalla det för (ME är så mycket mer än bara energilöshet), som jag kunde ha använt till utflykt har redan gått åt till att reka för att fixa bilen så den blir utflyktsvänlig igen. Moment 22 osv.

Vi vet inte hur det blir. Vi gör vårt bästa. Jag siktar in mig på att inte kunna komma ut alls. Jag måste gardera mig så. Orkar inte längta. Har inte marginaler att chansa. Måste väga väldigt noga.
Måste kunna klara gå till toaletten i vår lägenhet. Kunna äta, dricka och det mest basala.

Balkongen är mitt hav nu. Min utflykt. Grannen röker lite mindre och tvättstugans parfymdoft kommer och går. Fåglarna är tysta ibland. Då passar jag på. Om det är ljummet så ligger jag en stund på en madrass som precis får plats. Vår balkong är ungefär 160 cm lång och 1 meter bred. 
Jag kunde väl önska några centimeter till, för tänk om både jag och min man kunde få plats att vila där en stund när skymningen kommit.

Jag vet inte hur det blir och det mesta känns rätt hopplöst. Inte för att jag och min man är pessimister utan för att vi är drabbade av sjukdomar som är så krångliga och som gör att vi har så små marginaler. Vi försöker hela tiden anpassa oss och göra det bästa av dom små marginaler vi har. Att vi köpte bilen var ett sådant exempel på anpassning. Vi ville förenkla och göra det bästa vi kunde.
Vi hade funderat länge och testat oss fram med olika alternativ.

Jag vet inte.
Och det är jobbigt.

7 kommentarer:

  1. Det är så himla surt att jag saknar ord för hur surt det är!
    Hur är det med äldre björkplywood och liknande, finns det nån chans att de ångat av sig då? Färskt trä doftar ju alltid, men äldre? Och lövträ har väl mindre än barrträ? Går det att efterlysa på blocket, lite som A:s lakan?

    Önskar att jag kunda skicka över lite skedar. ska iaf höra efter med min svåger som verkligen borde kunna sånt här. (Såvida ni inte redan känner att ni harkoll o inte pallar mer)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan din plywood hör jag! Jo, björk luktar ju mindre helt klart, och jag har funderat på detta med äldre skivor. Gäller bara att dom är garanterat fria från mögeltoxiner också som gärna sätter sig i trä om det varit mögel i närheten.
      Och så ska dom tåla ny fukt/kondens som det alltid blir i en sån typ av bil.
      Ett eventuellt alternativ till golv åtminstone skulle kunna vara aluminium, sån där räfflad, typ verkstadsgolv. Men då måste vi kunna få exakta mått utskuret.
      Men skåp är nog fortfarande plywood som gäller.
      Svåger låter bra! Alla tips välkomnas tacksamt! Min man var till bästa trävarubutiken här i stadsdelen och dom hade aldrig hört talas om formaldehyd, då blir man lite rädd och rätt paff.

      Tack och kram!

      Radera
    2. Det finns plywood som är till för våra utrymmen, den är nästan som lackad. Den är lite dyrare än vanlig och jag har ingen aning om vad den är gjord av, men den tål fukt väldigt bra såklart. Har du provluktat på sån?

      Annars är det ju synd om du ska behöva provlukta (och få världens reaktioner) på alla material, det sinkar ju återhämtningen nåt otroligt.

      Om du tål gamla skåp bättre än nya skulle det ju vara en enkel match (nåja)att köpa eller få några gratis nånstans och anpassa dem.

      Radera
    3. Vi har inte fått tag på det än, det verkar vara lite si och så med kunskapen. Men vi ska testa fler, finns ju för båtar t ex. Kapsla in med epoxy är också en variant, men det blir ingen bra yta, inte helt självklart.
      Ja, det tar också på krafterna att bli dålig av att prova. Och gamla skåps mögeltoxiner luktar inte mögel men kan ändå ge svår reaktion, kanske mer på sikt. Känns lurigare med det.
      Och så lite jobb som möjligt både att reka material och att skaffa fram, för detta tar enormt på bådas krafter.
      Komplicerat!

      Radera
    4. Skriver rörigt nu, blir helt slut i hjärnan av allt tänkande kring bilen😬 Hoppas det gick att förstå, tack för att du bollar!

      Radera
  2. Åh så ledsen jag är över er förlust av denna frihet. Detta lilla paradis. :-( Jag önskar så att det skulle kunna lösa sig. Enkelt och utan att ruinera er på kraft o pengar. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cecilia! Värsta chocken är över, den tiden var hemsk. Innan vi visste om vi ens kunde få den mögelfri, pendling mellan hopp och förtvivlan i flera veckor. Nu hoppas vi på nån lösning som känns bra på flera plan. Kram ❤️

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!