Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 21 maj 2016

Ett pussel och en plansch

Häromdagen ringde det på dörren och en vän till oss överraskade med en present. Han och hans fru hade hört att vi införskaffat kikare och hade därför köpt en alldeles underbar plansch med bilder på svenska fågelarter så att vi vet vilka fåglar vi ser. Så fin! Häromdagen hade jag lyckats kika på några svarta fåglar med gul näbb som letade mat på gräsmattan. Jag tänkte först koltrast, den enda fågel jag i princip kan haha, men dom här fåglarna hade skimrande fjäderskrud. Lyckades googla mig fram till att det var starar. Så vackra! Aldrig sett dom på nära håll innan.

Nu behöver jag inte googla! Svårt googla på beskrivning, "fågel med fjädrar och som låter hemskt irriterande", haha. Nu kan jag kolla på planschen och sen googla vidare för att veta mer om fågeln. Kanske lyssna på en ljudfil också. Det vill säga om jag vet att det är ett fågelläte som jag tål (det går ju dessutom att sänka ljudet på mobilen, vilket tyvärr inte går att göra irl när BLÅMESEN plågar mig). Och så bra med en plansch istället för bok som jag sällan orkar bläddra i! 
Trots mitt urkassa tillstånd nu (hjärndimman och muskelutmattningen värst. Kan knappt hämta vatten eller värma mat. Ligger i ett töcken största delen av dagen och har svårt att sitta, stå, gå, läsa, titta, lyssna, prata), så kröp jag på alla fyra för att stoppa in planschen i en ram som vi råkade ha i lägenheten. Den stod bakom ett draperi, på golvnivå. Så det borde gå snabbt tänkte jag medan hjärtat rusade och febern steg.

Såklart inte. För då upptäckte jag att vi minsann sparat ett pussel i den ramen, ett pussel som inte blivit helt färdigt och som vi la precis innan jag blev så sjuk att, ja, jag inte kunde sitta upp och lägga pussel helt enkelt. Så pusslet behövde flyttas försiktigt till bordet och det var lite krångligt minst sagt. Tack o lov höll det rätt bra, kunde lika gärna ha tappat allt, det tappas en hel del när jag är såhär dålig. Mycke svinn här skulle man kunna säga.

Jag älskar det pusslet, hittade det på loppis för några år sen och blev så lycklig, för motivet är gjort av kultkonstnären Hans Arnold, ni vet han som gjort omslaget till ABBAs dubbel-LP.
Han illustrerade även barnböcker och några av dom finns i bokhyllan.

Så blandade känslor, så påtaglig påminnelse om att jag blev så sjuk, samtidigt som jag blev så glad över upptäckten, och såklart var väldigt nöjd med nya planschen.

En vacker dag vill jag nog rama in pusslet också, sådär ofärdigt. Jag kan gilla när saker är halvfärdiga eller ofullständiga. Det gjorde inte 15-åriga jag kan jag säga, inte heller 30-åriga jag, men nuså.

Åter till krypandet på golvet, det blev en fin inramning även om jag ganska omgående fick lägga mig i sängen och blunda och skjuta på själva beundrandet av tavlan. Men igår kunde jag ta lite bilder och kika närmare på dom olika fåglarna.
Jag hoppas kunna se en uggla i verkligheten! Vi hör dom här i skogen men tänk om man kunde se dom en ljus fullmånenatt till exempel!

(Nu får vi se hur länge det dröjer innan jag försöker scrolla eller klicka på fågelplanschen för att komma vidare till mer info om fåglarna, haha, lätt hänt med min virriga hjärna.)

Å, alltså, så glad för present och omtanke! Det var ju så jag hade tänkt inleda inlägget, men jag snurrar ju in mig på allt möjligt såklart. Fast jag inte orkar. Det tog evigheter att skriva inlägget. Men nu är det sagt!

Presentinslagningen liksom! Fin bara den!

Tadaa!

Hej hej fåglar!

Passar ju fint med äkta nötskrikefjädrar bredvid!

Ofärdiga pusslet, älskar det!

Och fina ABBA-omslaget bredvid en folkmusik-LP från mitt hemland Rumänien.

Planschen på kvällen!

4 kommentarer:

  1. Vilken fin present :-)
    Jag såg en uggla härom veckan, den flög rätt över huvudet på mig och de är inte små :-p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, wow va coolt! Respektingivande kan jag tänka mig😅

      Radera
  2. Jag såg en stare igår, de är verkligen superfina. Och så har vi ett talgoxpar som har ungar i vårt ihåliga äppelträd. Hoppas vi hinner ta katterna till landet innan de är flygfärdiga.

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!