Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 14 maj 2016

Blått är det nya svarta

I förrgår var jag så dålig att jag mot kvällen behövde hjälp från min man att komma till toaletten. Benen vek sig och jag hade svårt att sitta upp på toalettstolen. Jag började gråta då, känslan är väldigt skrämmande när man är mitt i en sån muskelsvaghet. Jag vet att jag inte dör, men jag känner livet försvinna en smula.
Sen kanske jag inte behöver påpeka att man blir lite extra muskelsvag av att gråta, men utmattningen gör att gråten inte stoppar. 

Hemtjänsten var här på dagen och jag hade problem att ens gå till hallen och öppna dörren. Jag hade svårt att prata men som tur var så var det ordinarie personal som vet precis vad som behöver göras och som jag känner mig trygg med. Helt främmande person i det tillståndet, det är bara otäckt.

Som ni kanske sett så skrev jag trots det tre inlägg, ett var visserligen schemalagt kvällen innan, för jag visste att jag skulle ha 'fullt upp' med hemtjänsten, men två till som jag bara var 'tvungen' att lägga ut för att det var så viktigt på självaste ME-dagen. Helt ofattbart dumt såklart, men jag skrev med ett öga öppet i mörkret och klippte och klistrade på min lilla mobilskärm och hoppades att det skulle bli rätt.

Jag hade t o m problem att klä på mig i blått, för påklädningen i sig var kämpig och en sån dålig dag kan jag bara ha superbekväma kläder på. Det blev det mörkblå linnet som låg närmast sängen. Och mina nya varma fårskinnstofflor eftersom jag i den höga sommarvärmen låg och frös och hade feber. Den berömda ansträngningsutlösta febern som jag haft så länge jag kan minnas.

Och ansträngt mig långt utöver vad jag klarar, ja det kan man lugnt säga att jag gjort. Bilkaoset ruckade rejält på våra rutiner och små marginaler som vi har, och innan dess hade vi ju 'flyttat'. Det 'stora flyttlasset' som gick från ett rum till ett annat för att byta sovrum. Min man gjorde det tyngsta jobbet men jag hade planerat i veckor innan och i minsta detalj för att allt skulle funka. 
Sen kom mögelchocken och där var krafterna redan förbrukade.
Men samtal behövde ringas, bil behövde lånas till vårdbesök och grejer som varit i bilen behövde tvättas. Förutom allt annat som redan är svårt att få ihop att göra, det funkar precis som det är nu, men knappt. Inget får hända, men så gör det det och då är det bara helt galet och kaotiskt.

Men nu till ME-dagens bära-blått-manifestation som fina Nilla hade samordnat, här kommer bilder på min och min mans blåa utstyrslar:



Rätt arrangerade bilder eftersom verkligheten mer såg ut såhär....





Men å vad jag är tacksam mitt i allt detta, för vänner som klätt sig blått och som skickat massa blåa hjärtan, kärlek och uppmuntran via sociala nätverk. Ovärderligt!💙💙💙💙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!