Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

onsdag 13 april 2016

Om jag gick ut på balkongen och var i solen igen igår och sen blev dålig, igen? Ja

Kan inte svara på varför jag gjorde det.
Inte helt kort i alla fall.
En blandning av förnekelse, förhoppning, och tankar om att "andra med ME kan vara ute i vårsolen utan att bli såhär sjuka". Och för att solen är så varm och skön, jag behöver d-vitamin, mina eksem behöver UVB och UVA och att det är hemskt att vara instängd när solen skiner, Och denna: "skit samma, det kan väl inte bli värre?"

Men jo, det kan verkligen bli värre. Och dom flesta med ME tål vårsolen väldigt dåligt och måste vara försiktiga, även dom som har en mildare form. Så vem försöker jag lura? Mig själv såklart. Jag vill inte vara sjuk och då åker reptilhjärnan fram ibland i ren desperation.

Natten var hemsk och idag har jag knappt klarat att äta. Frossa, illamående, värk och kraftig influensakänsla.

Men nu har jag kunnat öppna ögonen och orkar njuta av dom alldeles underbara papegojtulpanerna som min man kom hem med härom dagen. Se så vackra! Bild från igår och idag. Ja ni ser ju den förrädiska solen lysa så vackert på den första bilden, varför skulle jag då hålla mig inomhus?





4 kommentarer:

  1. Fantastiska tulpaner.
    Jag läste det hon den där läkaren från Notodden sa om copingmekanismer, att en av våra effektivaste är att glömma hur sjuka vi är. Vi kan väl lägga till: att misskalkylera effekterna av en liten aktivitet.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja exakt så! Hon sa så många bra saker, måste läsa igen. Eftersom jag redan glömt alla bra saker hon sa. Kram <3

      Radera
  2. Man vill ju inte vara sjuk och inte kunna göra ens de små sakerna som andra gör så det är kanske inte så konstigt att man gång på gång förtränger att man är sjuk. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är nog en rätt 'naturlig' reaktion! Kram <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!