Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

fredag 29 april 2016

Byta sovrum är ett jääätteprojekt

Vi har behövt byta rum i flera år egentligen. Ljuden från grannarna är värst ovanför det rum vi haft som sovrum (det är deras barnkammare) och så är ljuset på våren värst där samt att grannarna röker på den sidan. 

Men det rum vi nu flyttat till var ju min arbetsplats till för tre år sen. En ateljé full med tyger, handarbetsmaterial och symaskiner. Det har tagit tre år att avveckla den och mitt i allt var det ju även stambyte här i lägenheten.

Sakta men säkert har vi kunnat skänka material och sälja möbler och vänner har hjälpt oss att flytta och greja. Blocket är smidigt, dom dagar jag orkat ta emot besök så har jag lagt ut annons för att få iväg saker vi själva inte skulle kunna bära till vinden till exempel. En sak i taket under lång tid.
Och i veckan kunde min man flytta sängen. Jag fick panik första natten.
Jag som älskar förändringar och som ofta flyttade runt förr när jag orkade mer.
Jag är känd för att möblera om.
"Har du möblerat om igen?" sa våra gäster som kom ganska regelbundet haha.

Men nu när jag blivit så intryckskänslig så är det inte så självklart. Jag har mina rutiner för att klara dagen med den lilla energi jag har. Allt inom räckhåll från sängen för att jag ska klara mig själv när mannen är på jobbet. 
Nu har jag behövt planera om och fått tänka ut hur saker ska funka.
Jag har ju sovit i ateljén varje sommar ändå, men nu kändes det så definitivt och konstigt. Men bra ändå. 

Dagtid kommer jag ju flytta mig ändå mellan dessa två rum, allt beroende på ork, ljud, ljus och lukter.
Där vi hade sovrummet har vi nu en dagbädd där jag kan vila och fortsätta njuta av den vackra skogsutsikten.
Skymning, höst och vinter funkar bra där, och regninga sommardagar.

Till nya sovrummet har jag 'klickat' hem gardin, överkast och kuddar i olika gröna och turkosa nyanser. Jag älskar det. Helt tokig i grönt nu. Om jag inte minns fel så skrev Anja mycket om teal på sin blogg för ett bra tag sen. Jag hade ingen aning om vad det var för färg förrän jag började leta efter inspiration på Pinterest. Blågrönt är alltså teal på engelska. Kan inte få nog av det. Och vi hade redan en massa i den färgen, men visste inte att det hette så. Nu har vi lite fler grejer. Tack och lov för Ellos, HM, Posten och en massa rabatterbjudanden. Jag är en nätpensionär som jagar bästa möjliga koder och erbjudanden. Jag har börjat bunkra lite också. Köpa tre av samma grej som jag kan byta till varefter det slits. Sådär som morfar gjorde. Klippte ut kuponger och gick och handlade för att ha utifall att. Och när vi kom på besök så visade han sina fynd och berättade hur mycket rabatt han fått.

Om jag skulle orka med besök så skulle jag säkerligen börja visa runt och berätta vilka rabatter jag fått på mina olika teal-grejer. Innan var det loppisfynd, och på den tiden jag orkade med sånt så orkade jag ju med lite mer besök, och så fort någon beundrade något så fick dom reda på det fantastiska fyndpriset. Utan att dom frågade. Tvång på att berätta fyndpriset.

Det kommer bilder framöver, var så säkra. Kanske att jag orkar berätta om alla rabatter också.

Avslutar med bild på min underbara begonia som bara var en liten stickling när jag fick den. Och ja, krukan är fyndad på loppis för kanske bara en 50-lapp, nu vet ni det!

Gonatt!


2 kommentarer:

  1. Vi ska snart köpa ikeas sammetssoffa i howardmodell i teal. Great minds think alike :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så lycklig!! Tänk att en soffa i teal i någon annans vardagsrum många mil från mig kan kännas så rätt! 🙆🏻 Vi köpte ju Ikeas vita Karlstad för två år sen, fanns inga andra färger jag gillade, och nu har jag börjat spana in andra företags Karlstadsklädslar i teal. Skulle vara ljuvligt till vår midnattsblå tapet. Som att två av mina Pinterest-mappar gifter sig😂 Men där går gränsen, sovrummet räcker långt! Däremot den vita tapeten.. Det där kommer jag grunna på ett tag, vi har ju redan ljusturkost i rummet vi flyttadefrån (vilket hade vart snyggt med all teal) och William Morris-tapeter, ja det är ju sjukt dyrt. Olivgrönt hade varit snyggt men vill inte ha för mörkt. Och det dröjer ju ändå länge innan jag skulle klara en omtapetsering, men halva nöjet är planerandet och Pinterest-kollandet!

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!