Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

lördag 26 mars 2016

Varför blir jag lika förvånad och frustrerad varje vår av att jag inte tål det 'fantastiska' solljuset och 'underbara' fågelkvittret?

Det här med intryckskänsligheten är nog värst just nu. Jag hör alltför mycket och alltför högt. Och att dämpa ljudet med öronproppar gör det bara värre för jag känner av frekvenser och vibrationer i kroppen, och det är värre än själva hörandet.

Vårljuset är en prövning eftersom solen fortfarande ligger lågt och skiner rakt in, och fler timmar per dygn. Träden är kala och dämpar därför inte ljuset. Antagligen påverkar det ljudet också.

Lukterna på våren blir mer intensiva också har jag märkt, det eldas lite varstans och det kommer in genom ventilen. Någon av grannarna använder något som är starkt parfymerat, kanske tvättmedel eller rökelse, vilket tar sig ut genom ventiler eller öppna fönster och det gör det omöjligt för oss att ha öppet för  att vädra in den friska vårluften.

Jag vill inte ha det såhär år efter år. Jag vill inte heller flytta ut till en stuga på landet och vara isolerad, och kan inte göra det heller. Jag vill bara vara frisk. Åtminstone backa bandet till när jag var mindre sjuk, när jag orkade umgås med min man och kolla en bra film. Inte bara nån gång i månaden som nu, utan regelbundet, ut och fika eller åka på små roadtrips på helgerna som vi gjorde förr. Då när vi var sega och inte orkade så mycket mer men åtminstone kunde göra det.

Just nu har jag en period där jag verkligen får det påmint om och om igen hur sjuk jag är och hur små steg mot ett bättre mående jag har tagit och hur gigantiska kliven är mot att komma tillbaka till där jag var för två år sen.

Kommer jag tillbaka dit? Hur funkar sjukdomen egentligen? Hur funkar den på mig? Hur ska jag orka mentalt? 

Forskningen på ME tar också små myrsteg om man jämför med andra sjukdomars jättekliv i forskningssammanhang. Det satsas väldigt lite pengar och ofta letas det åt fel håll. Mer om det i ett annat inlägg, för nu orkar inte mitt huvud med att skriva mer.

Såhär har jag det vid min dagbädd idag, framåt eftermiddagen lyckades jag vinkla persiennerna lite och få in lite solljus, tacksam att det fungerade idag:








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!