Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

tisdag 22 mars 2016

Recept på cupcakes som smakar som drömtårta, med dadlar istället för socker. Och ekologiskt så långt det går såklart.



Ingredienser, ca 9 cupcakes

  • 10 st dadlar
  • 3 ägg
  • 2 msk kokosolja
  • 4 msk kakao
  • 2 dl potatis- eller majsmjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • En nypa vaniljpulver

Gör så här

  1. Ställ ugnen på 175 grader. 
  2. Blanda samman 2 dl mjöl(av något slag), 4 msk kakao, 1 1/2 tsk bakpulver och en nypa vaniljpulver i en bunke.
  3. Mixa 10 dadlar, tillsätt sedan 3 ägg och mixa igen. 
  4. Smält 2 msk kokosolja och tillsätt dadelsmeten.
  5. Rör samman de torra och våta ingredienserna. 
  6. Häll i smeten i cupcakesformar
  7. Grädda i ca 5 minuter men ta ut dom när dom fortfarande är 'kladdiga'. Låt dom svalna och ställ in dom i kylskåpet sen. Jag tycker dom är godast kalla!

Smörkräm som topping:
Mixa smör (mått har jag ingen aning om, jag provar mig fram med en stor klick i taget), 1 äggula, vanilj och ett par dadlar efter smak. Jag gillar att tillsätta lite pepparmyntsolja. 
Om man inte tål smör så är det lika smaskigt med t ex smaksatt kokoskräm som topping!

Inspirationen hittade jag HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!