onsdag 23 mars 2016

Idag, efter solnedgången, för 1983 år sen

Enligt judisk kalender är det den 14 nisan idag, årsdagen av Jesus död. Den judiska kalendern går efter månen och därför sammanfaller alltid detta datum med att det är fullmåne synligt i Jerusalem.

För mig som kristen är det den viktigaste dagen på året, och den enda högtid som jag firar. Nyckelorden och grunden för min kristna tro finns i bibelboken Johannes, kapitel 3 och vers 16:

Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte skall bli tillintetgjord utan ha evigt liv.

Detta är vad som hände strax efter solnedgången den 14 nisan för 1983 år sedan:

Och medan de fortsatte att äta tog han ett bröd, uttalade en välsignelse, bröt det och gav det åt dem och sade: ”Ta det, detta betyder min kropp.” Och han tog en bägare, och sedan han hade tackat Gud gav han den åt dem, och de drack alla ur den. Och han sade till dem: ”Detta betyder mitt blod, ’förbundets blod’, som skall utgjutas  till förmån för många. I sanning säger jag er: Jag skall alls inte vidare dricka av vinstockens produkt, förrän den dag då jag dricker den ny i Guds kungarike.” Till sist, sedan de hade sjungit lovsånger, gick de ut till Olivberget.

Fortsättningen på dygnet och vilka händelser som ledde fram till Jesus död kan man läsa om i sin helhet i Markus 14:17–72.

2 kommentarer:

  1. Jag har kanske sagt det förr, men det mest minnesvärda påsktal jag hört var när en läkare berättade i detalj vad som hände i Jesu kropp under de olika delarna av vad som blev påsken. Nu minns jag inte en enda detalj, men det blev så mycket mer levande vilket offer han gjorde av kärlek. T ex att blodtrycket gick upp och sånt. Det är ju inte heller säkert att det var precis så som talaren berättade, men jag uppskattade verkligen den annorlunda aspekten. Att det kanske inte VAR så förtar ju inte den ökade inlevelse och tacksamhet jag kände. Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, jo jag har ett svagt minne av det! Det var ju en oerhörd stress och press som hans kropp utsattes för, väldigt bra att höra det ur en läkares synvinkel, att verkligen förstå vilket offer han gjorde! Det var ju så plågsamt att han bad om att 'bägaren' skulle gå honom förbi, en mänsklig reaktion. Och att svetten blev likt blodsdroppar som Lukas, som ju var läkare, beskrev det som. Ja, stor tacksamhetskänsla en sån här dag! Kram <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!