torsdag 11 februari 2016

Jag är rätt sne på min kropp nu, men har även Stockholmslängtan

Det är inte så kul just nu, neurologiska symptom är obehagligt. Darrningar, pirr och som små elektriska stötar i hela kroppen så fort jag gör lite för mycket.
Och tjuter i båda öronen som testbilden på tv när jag var liten. Vi har ingen tv så jag säger "när jag var liten", fast jag kanske såg testbilden för cirka 10 år sen. 
Finns den kvar? 

Jag tänkte faktiskt inte beklaga mig så mycket mer, det orkar jag inte.
Måste istället skriva om hemtjänsten som är så bra och snälla och omtänksamma. 
Parfymfria och supertrevliga. Så trevliga att man vill prata en stund men sen får betala dyrt med tv:s testbild i öronen hela kvällen sen.

Men, det jag främst ville berätta var att jag älskar serien "Gustav III:s äktenskap" som finns på SVT:s Öppet arkiv. Såg den igen häromdagen och ÄLSKAR ju Jonas Karlsson och Iben Hjelje. Hans nyck och verbala utbrott och hennes lågmälda röst och att hon bryter på danska. Älskar när danskar pratar svenska! Och Ibens ständiga falla-i-gråt, sådär som jag känner mig när jag är övertrött, så låter hon, gnyr som en liten söt hund.

Efter att jag såg serien första gången för några år sen så blev mitt favorituttryck 'dito'. Det är det fortfarande.

-Jag älskar dig
-Dito

Bäst ju!

Jag älskar den tiden i historien; kläderna, slotten, gesterna, intrigerna, politiken; allt var ju så överdrivet och knäppt! Mitt favoritställe i Stockholm är (förutom Söders höjder och Gamla stan) Hagaparken med Ekotemplet, Gustav III:s paviljong och ruinerna efter storslottet han skulle bygga.

Jag älskar Stockholm och hoppas kunna återvända dit en dag! Är så glad att jag kunde ta mig dit bland det sista jag (knappt) orkade våren 2012, då jag blev kallad på intervju till Acne TV för att vara med i Project Runway. Dom hittade mig via min hemsida och det var himla surrealistiskt att ens tänka tanken på att vara med. Jag kom inte med och hade antagligen svimmat av utmattning redan vid första utmaningen, för det var nämligen den sommaren som kroppen sa tvärstopp och aldrig mer blev sig lik.

Imorrn ska jag nog nostalgikolla lite foton från den resan och andra Stockholmsresor, vem vet, det kanske dyker upp lite här sen.

Förresten så valde jag mellan Stockholm och Göteborg när jag i mitten på 90-talet bestämde mig för att dra från lantlivet uppe i Dalsland. Göteborg vann och det är jag glad för, men innerst inne bor det även en liten 08 i mig, sådetså.







1 kommentar:

  1. Skönt Du har fått bra hemtjänst.
    Att bo i Stockholm... nej tack, men jag skulle gärna vilja orka med ett besök :)
    kram

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!