måndag 18 januari 2016

Nu måste jag tvätta håret!

Jag klippte ju av mitt långa hår till en trendig lob för några veckor sen, lob som står för long bob, men med stora bokstäver, LOB, står det för "Lagen om omhändertagande av berusade personer". Det kan ju va bra att veta vad som är vad.

Men apropå berusad så är det lite bakfull jag känner mig när jag kraschar, och då dricker jag inte ens alkohol eftersom jag är histaminintolerant. Och ännu värre krasch blir det när någon är starkt parfymerad, jag får förutom astma en oerhörd dimma i hjärnan och kraftigt illamående som ibland gör att det håller i sig flera dagar.

Jag som skulle vara smart och klippa av håret till axlarna för att lättare kunna tvätta håret, men senaste frisörbesöket tog mer än vad det ännu gett. Jag lyckades hitta en frisör som gör hembesök för att spara på krafterna med dels själva resan och dels alla ljud, lukter och ljus i en frisörsalong. Men det blev minst lika energikrävande, för fastän jag tvättade håret hemma någon dag innan så satte sig en stark parfymdoft i håret av jag vet inte vad, kanske bara frisörens händer som grejat i andras hår eller från det svarta skynket som hon hade med sig. Det tog två tvättar innan doften försvann och då klarade jag inte att tvätta det förrän en vecka senare. Under tiden mådde jag illa och hade hjärndimma.

Och så blev det för kort och uppklippt. Och med mina virvlar och fallet som kom fram blev det inte så lättskött. Jag tål ju inte föning, det blir för påfrestande för nacken och värmen får huvudet att koka, så det krävs en riktigt skicklig frisör att få till det bra, en som kan mitt hår sen innan.

Det här är ju petitesser, men är man såhär sjuk vill man åtminstone nån gång se lite fräsch ut när man kollar sig i spegeln för att lura hjärnan lite.
Nu längtar jag efter åtminstone 5 cm hår till och har googlat otåligt på hur lång tid det tar för hår att växa ut, haha.

Men i perspektiv så kan jag aldrig till fullo förstå exakt känslan av att behöva raka av hela håret till följd av att tappa håret pga antingen sjukdom eller t ex cellgiftsbehandling, men jag kan ha en aning eftersom jag gnäller för såhär lite. En stor eloge till er som går igenom det och som har gått igenom det, mitt i en svår period i livet ofta i en kamp för att överleva.

Så nu ska jag sluta gnälla och försöka kliva in i duschen och tvätta håret, 10 dagar sen sist, sen blir det bara till att vila, mer än så klarar jag inte idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!