Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

söndag 15 mars 2015

Jag försöker komma ihåg detta

Jag har haft två riktigt hemska dagar med riktigt svåra symptom, det är så otäckt varje gång det blir så och så svårt att beskriva för omgivningen.

Plötsligt känner jag mig dödssjuk, får ordentlig influensakänsla med frossa i timtal, kraftigt illamående, skakningar och ryckningar över hela kroppen. Hjärnan stänger ner, jag blir i halvkoma pga utmattning, men hjärtat rusar som om den sprungit ett maraton. Jag ligger så i säkert 10 timmar och bara andas, ytligt och långsamt. Det är så utmattande att ens andas.

Jag tål inte det minsta ljus eller ljud, allt bli förstärkt hundra gånger om och öronproppar som stänger ute ljudet ger istället svår smärta i hela huvudet. Men med grannarnas musiksmak som ligger på en frekvens som är helt outhärdlig är jag tvungen att ha det. Pest eller kolera.
Solljuset ute är tortyr, jag blir helt enkelt utmattad i hjärnan av det, och måste ha nere mörkläggningsgardinen tills det är helt kolsvart ute.

När det här händer måste jag minnas andras erfarenheter med sjukdomen, en del blir lite bättre överlag även om det tar flera års vila i ett mörkt rum, andra upplever skov lite beroende på andra fysiska sjukdomar parallellt med MEn, eller så dyker oväntade och oplanerade stressmoment upp som gör en redan utmattad kropp ännu mer utmattad, och då gäller det att härda ut under tiden och komma ihåg dom stunder man mådde lite bättre.

Positivt tänkande botar inte ME men gör det mer uthärdligt, och här är ett favoritcitat jag har:

"I always felt very sick, back then, but there WERE some days, or at least hours, that were better than others. Which told me, MY BODY DOES KNOW HOW TO FEEL BETTER THAN THIS. It hasn’t forgotten. It hasn’t lost the ability to improve and heal a little, even if only for a few minutes. And if it could do that for a few minutes, who could tell me it couldn’t recover for longer than that one day?"

(http://borderskipping.com/2014/12/28/seven-things-that-helped-me-in-recovering-from-mecfs/)

Varma MLP-strumpor hjälper också till lite grann.





8 kommentarer:

  1. My little pony är väldigt bra placebo!
    Märkligt det där med andningen, jag får precis så: ytlig och väldigt långsam ich kan ligga och förundras över hur lite luft man uppenbarligen kan klara sig på. Fast klara sig är ju en definitionsfråga.
    Kram! Snar bättring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På ett sätt skönt att höra fler som upplever samma även om jag önskar vi slapp. Men men, mitokondrierna och mjölksyran finns ju överallt i kroppen, även lungorna. Kram <3

      Radera
    2. Jag fick för mig att göra en guidad meditation/avslappningsövning idag, för det ska ju vara så nyttigt, men efteråt var jag helt slut, hade hjärtklappning och var sådär darrig inombords. Tror det var det där himla jobbiga andandet hela tiden.

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!