Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

fredag 6 mars 2015

Hur gick gastroskopin?

Ja säg det, egentligen. Ja alltså, själva undersökningen gick bra, jag har ju nån konstig grej att inte tycka vissa saker är otäcka som andra tycker är det. Jag fascineras istället över det faktum att en slang kan föras ner genom min mage och överföra bild på det till en skärm. Jag ville ju helst se skärmen, men det fick jag inte och skulle krångla till det för läkaren som ju behövde se det mer än mig. Men min man tog bilder på både mig och på min mages innanmäte så det känns helt okej. 
Alltså anatomi, vilken grej! 
Visst hulkade jag ibland, men det var ju ofrivilliga reflexer som jag var beredd på.
Jag var inte rädd, utan tyckte det var lite fascinerande att rätt andning faktiskt kan påverka reflexerna så att det lugnar sig.
Knäppt nog har jag istället väldig fobi för magsjuka och att kräkas, så egentligen finns det ingen logik i min oräddhet för att en slang förs ner genom svalget till magen.

Ja men hur såg det ut då? Det är fortfarande lite oklart, men jag har inte längre någon inflammation i magsäcken och inte heller någon helicobacter pylori som retar. Men, jag fick bekräftat att jag har magmunsbråck som helt enkelt är en mekanisk defekt och som orsakar något som kallas för reflux som innebär att magsyra läcker uppåt från magsäcken och fräter precis ovanför eller i matstrupen. Aj. Detta kommer kräva livslång behandling och som kommer att ge fortsatta besvär, sjukdomen försvinner inte.
Blandade känslor. Och förvirrande. För läkaren hade inte så mycket mer att säga utan bollade tillbaka till min vårdcentral. Där jag inte ens blivit tagen på allvar för mina smärtor, kraftiga illamående och kraftigt nersänkt allmäntillstånd. Minns ni droppet jag fick? Jag kunde ju inte äta eller dricka ens. Det tog tre månader innan dom ens övervägde magsår eller liknande.
Så då gör man det där som läkare blir så irriterade på, man googlar och läser själv om diagnosen man fått och känner "ah, kunde vi inte ha hittat detta tidigare?" Och här kommer en väldigt viktig detalj i hela historien; dagarna innan gastroskopin så bestämde jag mig för att försöka få fatt på journalanteckningar från en gastroskopi jag gjorde för ca 10 år sen, tänk om någon ledtråd fanns, något som kunde vara viktigt för denna gastroskopin.
Så hade ju inte min vårdcentral alls tänkt, men tur att jag gjorde det för här fanns viktig information. Läkaren läste igenom journalen noga (blev lite impad/paff, det är inte alltid så uppskattat att visa papper och säga "läs" till en läkare). Sen undersökte han mig och så sa han att detta bråck hade jag redan för 10 år sen! Och hade han inte läst journalen skulle han ha missat den, för den ändrar sig i storlek konstant och var knappt synbar nu. Va??!!! Varför i hela friden fick jag inte veta detta för 10 år sen?? Jag hörde till en annan vårdcentral då, och deras patientbrev löd ofta "hej, proverna såg jättefina ut" och så hade jag i själva verket konstant B12-brist och konstiga blodvärden. Precis, den nivån.
Så nu har jag läst på vad jag haft för fel på min mage i minst 10 år och som förklarar en hel del, även symptom som jag trodde berodde på annat. T ex astma. Precis. Man kan ha astmaliknande symptom av magmunsbråck.

Jag saxar lite ur Netdoktor:

Har refluxsjukdom betydelse för det allmänna hälsotillståndet?
Refluxsjukdom ger symtom som inverkar mycket på det dagliga livet i alla dess situationer och upplevs därför som kraftigt försämrande av allmänna livskvaliteten. Besvärlig refluxsjukdom klassas till exempel som värre än grav hjärtsvikt i livskvalitetsmätningar.
Asså, nähä?! Hm, detta påminner mig om en annan sjukdom med låg livskvalité, som jag råkar ha... HÄR kan du se en tabell på olika sjukdomar och livskvalité.

Lite mer matnyttigt:

Har man tendens till att få refluxbesvär förvärras detta när man ligger ned på grund av tyngdkraften. Detta kan avhjälpas genom att höja huvudändan på sängen, till exempel genom att lägga att par tjocka böcker under sängbenen fram. Att sova med en extra kudde under huvudet hjälper dåligt då det endast höjer halsen och inte bröstkorgen i förhållande till buken.

Vad jag gör hela dagarna? Ligger ner. Ja ni förstår grejen. 
Och så är jag inte direkt omgiven av smarta läkare som kan pussla ihop saker och ting eller flera sjukdomar på en och samma gång..
I juli åkte jag in första gången för dessa besvär, liggande transport, där läkaren kände på magen och sa "ja du har lite magkatarr, testa Novalucol t ex, du kan testa lite olika mediciner, det finns receptfritt. Och så ger jag dig kortisonspray för astma." DÄR skulle hon ha anat oråd, liggande transport och lite magkatarr? Det dröjde dessutom ett halvår innan prov för helicobacter gjordes, och det av en vikarierande kollega som undrade varför det inte gjorts med tanke på mina svåra symptom.

Jag förstår knappt själv vad jag skriver, men jag är lite arg, på lite allt möjligt. På vården. På nonchalans mot ME-patienter och kroniskt sjuka som har lite för mycket symptom att orka hålla reda på.
Jag är arg på andra saker också, vilket nog kommer upp i kommande inlägg så var beredda eller hoppa över. Jag behöver skriva av mig om allt möjligt, men jag kommer varva med trevligheter också, för mitt upp i allt detta firar maken och jag att vi blev ihop för 15 år sen och det måste jag få berätta mer om och visa lite mysbilder från åren tillsammans. 

Men såhär såg jag ut under gastroskopin iallafall och min magsäck ser blå ut. Som en smurfs kanske?







1 kommentar:

  1. Smurfblå känns bättre än varningsrött ;-)
    Skönt undersökningen gick bra å Du inte blev så mycket sämre.
    Det förvånar mig inte att det kom fram att Du haft samma fel tidigare undersökning, sjukvården verkar välja å se bara sånt de vill... alltför mycket allvarligt blir missat.
    Nu hoppas jag Du får hjälp å får må bättre, kram

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!