Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

måndag 16 februari 2015

Nu kommer jag att visa mina eksem, bara så ni vet

Läste häromdagen om Chantelle Winnie som är modell och har vitiligo.
Jag är så fascinerad över att hon dels är framgångsrik modell men också att hon har modet att visa upp sig trots att hennes hudfärg skiftar väldigt synligt eftersom hon är mörkhyad i grunden.

Så ska det ju va, ingen ska behöva gömma sig för hur man ser ut vare sig det gäller vikt, sjukdom eller något annat som inte följer dagens normer för skönhet.

Jag har gömt min hud sen jag var i tidig tonår på grund av mitt atopiska eksem. Jag kände mig äcklig och ofräsch. Det var jobbigt att byta om med klasskompisarna efter gympan eller att vara på stranden i bikini med folk omkring mig. I perioder var mina eksem som värst i ansiktet och då undvek jag folk så långt det gick, men det var ju svårt. Att sminka över det gick inte eftersom eksemen ökade av det.
Det var sällan någon sa något, och det var nog mitt kroppsspråk som sände signaler om att jag inte ville ha några frågor eller bli tittad på.

Så onödigt att gå omkring och gömma sig så, men så förståeligt. Jag gick regelbundet på behandlingar för eksemen och blev undersökt av läkare under starka strålkastare som mest såg såren och inte den unga människan med alla sår. Inte en enda gång hörde jag en läkare fråga hur jag upplevde det psykiskt att som tonåring gå omkring med skorpor och sår på hela kroppen. Ingen medkänsla, bara ett kallt konstaterande att "här ser det värre ut", "har du slarvat med insmörjningen?" " jag ser att du rivit dig, du måste sluta klia dig". Mm.. Jo, så dumt av mig.

Men nu orkar jag inte längre, nu får ni se det som det är, så här ser det ut just nu. Och då är jag i ett lindrigare skov nu (på kvällen kommer nässelfebern dessutom och det har jag inte bild på för tillfället), och visar inte heller det som är värst, på brösten. Där går min gräns.










2 kommentarer:

  1. Läser man ditt inlägg i mobilen, som jag, så syns det knappt nånting. Det är kanske fler folk än du tror som tittar på dig med mobil jämfört med storbildsskärm. Jag tycker i alla fall att du ser jättefin ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag kollar också bara med mobilen och räknar med att fler gör det, men så tänkte jag att dom som vill kan zooma in och dom som inte orkar se sår kan låta bli : ) Kändes mest skönt för mig att våga lägga ut även om jag inte lägger upp extrema närbilder. Tack och kram! <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!