Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 24 januari 2015

Jag har levt ett rikt liv

...om man ska se till den här listan från BuzzFeed som tar upp 37 saker som äldre personer ångrat att dom gjort/inte gjort innan det var försent. Kolla in dom härliga GIF-arna och mer text HÄR!

En del saker är rätt ytliga, men det var kul att gå igenom och rannsaka sig själv lite grann.

Här är några av punkterna och mina reflektioner, frågorna är på engelska (men HÄR finns en svensk översättning, som var krångligare att klippa/klistra):


Not traveling when you had the chance.

Resor har alltid gjort mig utmattad, och jag förstod aldrig varför jag inte mådde bättre av solen som andra kroniskt sjuka blev, eller varför jag inte orkade lika mycket. Men nu vet jag, och jag är innerligt tacksam att jag sett lite andra ställen i världen även om det kostade på. Jag vet inte om jag kommer att klara en utlandsresa mer. Men vi har ju å andra sidan nära till havet här, vårt lilla paradis i norra skärgården, och det är ju också att resa.
Bästa utlandsresorna var till Yucatan i Mexico och Röda havet/Sinaihalvön i Egypten.

Not learning another language.

Jag har pluggat engelska och franska, men det tog tid innan jag faktiskt var självsäker nog att använda det. Lärde mig även spanska och italienska genom min församlingsverksamhet.
Njuter fortfarande av att jag faktiskt kan hänga med rätt okej när dom latinska språken talas.

Forgoing sunscreen.

Jodå, har varit rätt noga med det.

Missing the chance to see your favorite musicians.

Såg Soundgarden precis innan dom splittrades, det var en skön känsla. Visserligen är dom återförenade nu, vilket många band verkar bli fastän dom typ är i 70-årsåldern och knappt har nån av originalmedlemmarna kvar, men att ha sett dom på 90-talet, under grunge-eran, det känns coolt.

Being scared to do things.

Jag var rädd länge, för allt möjligt, att åka berg- och dalbana, flyga, simma, dyka, hoppa, säga ifrån. Men det släppte efter tonåren.

Letting yourself be defined by gender roles.

Har nog alltid haft svårt att ens avgöra vad som 'borde' vara manligt/kvinnligt.

Not quitting a terrible job.

Inga problem att sluta med pissiga jobb. Hade tidigt en slags självbevarelsedrift i jobbvärlden.

Not realizing how beautiful you were.

Det tog tid. Många års slöseri med negativa tankar kring mig själv och mitt yttre och inre utseende. Men kring fyrtio släppte allt, tack och lov. 

Being afraid to say “I love you.”

Ja, det var svårt att säga. Men nu har jag lärt mig. Inte för att jag inte älskat utan för att jag sent fick lära mig vad verklig kärlek är. 

Not listening to your parents’ advice.

Lyssnade väldans på föräldrarnas råd. Och är tacksam för dom flesta. Men jag kunde nog ha lyssnat lite mindre i vissa fall, det vet jag nu.
Föräldrar är ju inte fullkomliga.

Caring too much about what other people think.

Jo, tonåren speciellt, men inte alltid. Jag gick ofta min egen väg trots höjda ögonbryn.

Supporting others’ dreams over your own.

Hm, tyvärr. Men tonåren som sagt. Sen släppte det och så blev jag en fri liten fågel.

Not standing up for yourself.

Nu gör jag det, med råge!

Not volunteering enough.

Började som voluntär i vår församling direkt efter skolan och har gjort det sålänge hälsan tillåtit det även om det varit "änkans skärv". Bästa jag gjort.

Missing the chance to ask your grandparents questions before they die.

Det här kan jag gräma mig över. Mormor och morfar dog i cancer när jag var 16, och jag kände dom knappt trots att vi besökte dom flera gånger per år. Men det var komplicerat. Fast mina minnen med dom är fina, jag trivdes med dom.

Not stopping enough to appreciate the moment.

Det kom efter trettio, och det hänger mycket ihop med sjukdomen. Sjukdomstress och eftersläpning sen barndomen gjorde det svårt. Men det har gått över till att jag kunnat inse, konstatera och acceptera att jag har kroniska sjukdomar och stanna upp och börja ta vara på det braiga som finns.

Never mastering one awesome party trick.

Jag har ett bra partytrick som få andra kan göra. Borde haft en GIF för det, men jag kan spänna ut musklerna under käken, som en groda. Fråga mig inte hur jag gör, eller hur jag kom på det, men det var nog som barn när man testade allt möjligt konstigt med kroppen, typ spagat eller hur mycket man kan böja armar och ben i konstiga vinklar.

Not playing with your kids enough.

Inga egna barn, men lekt med syskonbarnen så mycket och ofta jag bara kunnat. Underbara minnen, och har tack och lov även förevigat en hel del!

Worrying too much.

Jobbar på't.

Never performing in front of others.

Det har det blivit en del av faktiskt. I vår församling har vi en skola där vi lär oss att tala offentligt. Jag gick med där redan som 6-åring, och det hjälpte mig att klara vanliga skolan bättre.
Och på senare år har jag stått på scen med min man och spelat och sjungit. Det var mycket svårare än att hålla tal, men jag är glad att jag vågat göra det.

Not being grateful sooner.

Viktigt. Men jag lärde mig det ganska tidigt mycket tack vare bibliska principer kring tacksamhet och att jag fick lära mig att be personliga böner där det skulle kunna finnas utrymme både för vädjanden, förtvivlan och tacksamhet. Självklart är det något jag hela tiden kommer behöva påminna mig om, men trots eländig sjukdom och andra problem så har jag mycket att vara tacksam för.


4 kommentarer:

  1. Jag kan slicka mig på näsan. Just saying!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och genast skulle jag testa, det kunde jag inte. Grym skill!

      Radera
  2. Det är bra att tänka över sitt liv å då se att det inte alltid varit sjukdom, pest å pina även om det lätt kan kännas så när man alltid mår sämre å aldrig känner sig pigg.

    kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur Åsa! Stor kram tillbaka <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!