Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

torsdag 11 december 2014

Sola i Karlstad och att kämpa för att vara positiv



Det är lite väl många krascher nu kan jag tycka, och det verkar hänga ihop med min mage och intag av magsårsmedicin. Så fort jag slutar så kraschar jag och det verkar inte bättre än att jag troligtvis har små sår i magsäcken. Det sänker hela allmäntillståndet. Illamåendet är from hell och hjärtat börjar slå fortare så fort illamåendet ökar. Äter betablockerare varje dag nu för att lugna hjärtat. Mår illa av att äta och har kramper i magen.

Jag har haft sår förr om åren, men då var jag inte så dålig rent allmänt och klarade mig hyfsat med hjälp av mediciner.
Nästa vecka får vi se vad läkaren säger, det blir nog till att göra en grundligare utredning av magen nu. Och parallellt med detta utreds jag ju för mina förvärrade eksem. Jag tror att det hänger ihop. Det tror säkert inte vården, men jag har hittat forskning som visar att atopiskt eksem och magsår orsakad av helicobacter pylori kan hänga ihop.

Som tur är får jag lite lindring för eksemen av ljusbehandling med hjälp av en UVB-lampa som jag fått låna av Sahlgrenska, men eksemen ploppar upp på nya ställen hela tiden ändå, så kroppen är helt klart ur lag. Mage och hud hänger ju ihop, gäller bara att bryta den onda cirkeln på något sätt. Klådan är på natten är olidlig, och eftersom jag sover dåligt så kraschar magen av den stressen.

Vet ni hur mycket jag måste smörja in min torra hud nu? Rejält, några nävar fet kräm på hela kroppen, tre gånger om dagen. Jag klarar ju inte av att göra det, det är ju ett helt gympass att smörja in, så min man sköter det på morgon och kväll och hemtjänsten på dagen. För mig är det förresten ett gympass att BLI insmörjd. Och efter insmörjning ligger jag i frosskakningar en halvtimme efteråt. Ibland vaknar jag mitt i natten och är helt uttorkad och måste smörjas in. Helgalet. 

Jag måste ju tillägga att jag, sedan kraschen efter tandvårdsbesöket haft helt okej dagar emellanåt, och det har varit oerhört skönt. Men dessa kast fram och tillbaka tar rejält på psyket nu kan jag säga. Det är nästan värre än förra vintern då jag var konstant i halvdvala hela tiden. Nä, det är lika illa. Fy vad man kämpar. Och det tänker jag fortsätta med. Det ska bli bättre. Så är det bara.

Det börjar kännas mörkt nu. Och även om jag inte tål ljus så känns det tråkigt när det mörknar så tidigt. Men det vänder snart och här nere på västkusten har vi ändå haft några fina soliga dagar mellan regnrusket. Jag får dra ner om det är för soligt, men bara känslan ATT solen skiner känns bra ända in i märg och ben.

Apropå sol, så slog det mig, när jag fått hem sollampan och vi installerat den vid soffan, att det är högst passande att vår nya soffa heter Karlstad. Där skiner ju alltid solen. Helt oplanerat, jag lovar. Men det skulle va typiskt mig att planera en sån grej.











2 kommentarer:

  1. Cecilia summerar12 december, 2014

    Åh! :-( Vad mycket du får kämpa med! Jag förstår att smörjningen sliter oerhört. (Jag orkar bara hålla koll på ansiktet och är så tacksam att inte ha känslig hud.) som du skriver, det verkar ju hänga ihop. Önskar så att du ska få hjälp att lindra allt som förvärrar din sjukdom. Kramar i mängd!

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!