Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 29 november 2014

Sjuka på sjuka

Sen i tisdags har jag haft en maginfektion. Lite väl nära inpå förra kraschen, så min kropp har varit rejält stressad. Vaknar med hög puls som om jag sprungit i trappor i sömnen, och magkatarren blommar ju självklart upp igen och spär på dom redan obehagliga magsymptomen. Frosskakningarna har varit ytterst plågsamma, det brinner i hela kroppen men fryser så vansinnigt ändå. Toabesöken, nej, det går jag inte ens in på.

Rätt tydliga symptom på maginfektion, och ändå... så vet jag aldrig riktigt säkert vad som är vad, eftersom man ständigt har sjukdomskänsla med ME , som om en infektion alltid är på gång. Och som blir värre av aktivitet. Dessutom har jag IBS, som dom flesta andra med ME har, vilket ju är en kronisk inflammation i mage och tarmar, så skillnaden kan ibland vara hårfin.

Så i onsdags åkte jag iväg till ett sedan länge inbokat hudbesök på Sahlgrenska, ett viktigt besök för att vidare diskutera inläggning men också hemlån av sollampa för ljusbehandling av mina eksem. Ja, ni kan ju tänka er hur jag mådde både där och efteråt. Värmen. Kom. Inte. Tillbaka. På länge.

Nästa dag ringde jag till slut vårdcentralen som konstaterade att jag, med alla symptom sammantaget, helt klart har en infektion ovanpå det andra, och att jag, om det inte går över i rimlig tid, måste följas upp med undersökning.

Jag har tack o lov lyckats få i mig vätska under dessa dagar, vilket gjort att jag ändå inte varit så utmattad, ja alltså, hm, inte mer än vanligt. Inte sådär borta som när jag kraschade efter tandvårdsbesöket. Men mat... Nä, usch va svårt det varit att äta. Lite blåbär har funkat..


Idag är hjärtat och magen något lugnare, och jag har börjat äta lite försiktigt igen. Men värsta symptomet denna gång har faktiskt varit ångest. Vidrig ångest. Jag brukar få ångest vid 38 graders feber, men detta har varit direkt kopplat till magen. Helt hejdlöst och obeskrivligt jobbigt. Och igenkänning från barndomens magsjukor. Hade aldrig ångest som barn förutom vid magsjuka. Min hjärna hamnar verkligen i magen vid magsjuka, vilket ju egentligen inte alls är märkligt med tanke på att vi alla har samma sorts signalsubstanser i magen som finns i hjärnan. Vi har helt enkelt en liten hjärna i magen.

Så jag har i princip bara legat och andats och lyssnat på avslappningsövningar för att stå ut. Och hålla ut.

Nä fy va tråkigt att bara prata sjukdom. Vilken skruttkropp. Jag tänker må bättre snart, så är det bara.


Visst är trollhasseln vacker? Vår balkong är numera knökad med grenar från trollhasseln som växer i min mans föräldrahems trädgård. Det är nog det vackraste trädet jag vet. Nu är den någon annans. Vi kunde ju inte såga ner det, hur hade det sett ut?





2 kommentarer:

  1. Vad skönt att magen äntligen börjar rätta till sig. Nu tycker jag att det får vara lugnt för dig ett tag. Jag har också en trollhassel ute i trädgården, de är vackra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nilla, och jag säger detsamma, alldeles för mycket för dig med❤️
      Å, grattis till trollhassel! Kram

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!