Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

tisdag 10 juni 2014

Superhjälte åker rullstol

Den här dagen blev rätt tokig men bra i slutändan.

Vårdbesök på förmiddagen, ljusbehandling för eksemen. Rätt efterlängtat för eksemen eftersom jag inte kunnat åka dit på över en vecka.

Det är ju så trist med dessa vårdbesök, klä av sig, smörjas in med kletig salva och sen klä på sig igen. Helst vill man ju åka färdtjänst i badrocken för att slippa allt krångel. Men jag tvingade på mig lite kulkläder för att liva upp stämningen, och det kändes kanon när jag väl gjort det. Har ju kläder som dräller här hemma som jag sytt och knappt hunnit använda på grund av försämringen i sjukdomen.

Men såhär blev det idag:

Ja, det är ett barntyg. Tyget köpte jag för att det är så himla snyggtroligt och jag tycker barntyger inte bara ska vara till barn. Precis som rosa inte bara är för flickor och blått för pojkar.

Ja, det är en batmanklocka. Fyndade den på en klockmarknad för ett par år sen. Den funkar inte, men spela roll, den är snygg. Om jag ändå tittade på batmanklockan idag för att se vad klockan var? Ja. Kändes som om jag var i 80-talet.

Dagen tog faktiskt inte slut efter vårdbesöket, jag åkte hem och vilade en stund tills det var dags att bli utbjuden på bio av min kära man. Längesen sist och jag minns såväl hur extremt jobbigt det var att orka gå hela vägen från entrén ända in i biosalongen. Det var strax efter det som jag sökte hjälpmedel av en arbetsterapeut, men när jag relaterade till hur svårt det var för mig att gå på bio pga gångsträckan så sa hon bara att det det där med att gå på bio får jag helt enkelt tänka bort. Så gav hon avslag på rullstol.

Men idag, ett halvår senare och tack vare ny arbetsterapeut kunde jag alltså rulla in på biografen med min nya transportrullstol. Frihetskänslan är obeskrivbar! Jag må va låst vid min sjuka kropp men jag kan komma ut nu!! Jag håller längre! Jag orkade mig igenom en hel film tack vare att krafterna inte gick åt till att gå ända in till biosalongen!

Det är ju inte varje dag jag orkar med just en filmupplevelse, ljud och ljus och koncentration tar också på krafterna, men att inte helt behöva räkna bort det känns underbart!

Vad vi såg? X-men såklart. Jag säger bara: Xaviers rullstol. Vill ha. Både från the future och the past.
Och så vill jag va mutant.

Så råkade dessa skor hamna på fötterna på väg till bion:







På väg hem från bion sken sommarkvällssolen så vackert så vi tittade snabbt in i Botaniska, ännu ett ställe jag längtat till och hoppats komma till med hjälp av rullstol. Nu blev det av!



Mer om det i nästa inlägg!

3 kommentarer:

  1. Ljuvligt tyg! Jag är glad att du orkade tänka på att använda dina härliga kläder och assecoarer! Och att du kommit iväg på utflyker som ger glädjor! Jag hoppas så att kraschandet uteblir. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cecilia!❤️ Kram❤️

      Radera
  2. Varför ska barnen ha patent på färglada tyger? Det är ju diskriminering. ;-) Tyg som tyg.

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!