Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

söndag 13 april 2014

Lovade ju att blogga om hjärntrötthet och här kommer det

Mental trötthet eller hjärntrötthet

Mental trötthet är en bekymmersam konsekvens efter traumatiska skallskador, stroke och annan sjukdom i nervsystemet. Tillståndet kännetecknas av en påtaglig uttröttning redan efter måttlig mental aktivitet. En omfattande trötthet kan slå an mycket snabbt och det är då inte möjligt att fortsätta aktiviteten. Typiskt är också en påfallande lång återhämtning för att återfå den mentala energin. Uppmärksamheten kan inte upprätthållas annat än under kortare perioder. Hjärnan blir överbelastad med ovidkommande information. Andra vanliga symtom såsom irritabilitet, gråtmildhet, ljud- och ljuskänslighet samt huvudvärk kan också förekomma.
Detta står att läsa på Sahlgrenska akademins hemsida om mental trötthet och har hjälpt mig en hel del att förstå hur en ME-hjärna fungererar slash inte fungerar. Gänget bakom denna sida forskar alltså i detta och har sett att ME-hjärnor funkar som efter en stroke eller hjärnskada. Om man kollar runt lite på sidan så kommer man till en flik som heter 'Forskning' och klickar man vidare där kommer man till ytterligare en flik som heter 'OSU6162' och där står det pyttelite men intressant information om en medicin som är framställd av en professor som heter Arvid Carlsson. Denna herre har fått Nobelpriset för sin forskning på hjärnan och forskar just nu på om denna medicin, OSU6162, skulle kunna hjälpa ME-patienter med hjärntröttheten. Spännande tycker jag, och ännu mer spännande är att min man är uppsatt på en lista för att pröva den. Hjärntröttheten är ju långt ifrån hela ME-problematiken men oj så långt man skulle komma om man slapp den till viss del.
Nu orkar jag helt enkelt inte skriva mer om detta, hjärnan ni vet, och dessutom sitter(halvligger) jag vid datorn och det tar så mycket mer på krafterna än när jag skriver på telefonen. Så här kommer två superbra och intressanta klipp från forskarna på Sahlgrenska. Och det här är intressant för vilken uppstressad hjärna somhelst, alla borde helt enkelt se det här. 

Eller nej, klippen kommer inte här utan i två efter varandra följande inlägg efter denna. Bloggsidan jag använder mig av verkar också hjärntrött och vägrar visa klippen just här...

Men, kolla här och här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!