Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 8 mars 2014

Klockan är eftermiddag och jag kan stå upp

Jag gick precis in till vardagsrummet utan krycka eller rullator. Lyckan. Jag misstänkte att solen var framme och efter ett dygn i totalt mörker kunde jag nu alltså möta ljuset. På raka ben.

Jag ligger ner igen. För det är så det funkar. Även om symptomen förbättras efter krasch så är det ändå vila som gäller. Och det är bara att vänta ut kraschen, det tar flera dagar, ibland flera veckor.

Det vetenskapliga begreppet för krasch vid ME är PEM (Post-Exertional Malaise) eller PENE (Post-Exertional Neuroimmune Exhaustion) och som betyder ansträningsutlöst symtomförvärring.
Självklart ska man, med denna sjukdom, inte anstränga sig utöver sin aktivitetsnivå men det är lättare sagt än gjort. Det är inte alltid lätt att hitta rätt nivå, och när man väl har gjort det så händer det ju ändå oförutsägbara saker som inte räknats in i 'schemat'.

Vad som utlöste min krasch eller PEM denna gång var både förutsägbart, oundvikligt och svårplanerat. Men mer om det i ett annat inlägg, för nu vill jag visa vilken fantastisk blomma min man kom hem med idag.

Han kom precis när jag stod på benen, och krafter även fanns för en rejäl kram. (Klart jag började böla) Och egentligen borde det vara han som skulle få en blomma eftersom han dragit det tyngsta lasset i ett helt dygn. Och då har ju han också ME och riskerar PEM vid överbelastning. Ja, ni fattar..

Här är blomman, som ser ut som en reptil, och ljuset som jag beskådade i vardagsrummet:

















2 kommentarer:

  1. Hans Edgren08 mars, 2014

    Att du stod upp när jag kom hem var belöning nog! Bäst blomman i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min älskade. Tack för att du finns <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!