Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 22 mars 2014

40.000 drabbade men få får vård

Från svt nyheter i oktober 2013:

"Bara tre landsting erbjuder vård för kronisk trötthet

Tänk dig att du får en influensa och att den aldrig går över. Så är det att ha ME eller Kronisk trötthetssyndrom. Vänsterpartiets förra partisekreterare Pernilla Zethraeus är en av 40 000 drabbade. Hon sover i snitt 12 timmar per natt och vilar ytterligare 9 timmar. Resten av tiden rör hon sig långsamt och försiktigt i hemmet, ordnar frukost, går på toaletten. Gör hon en extra ansträngning, som att ta färdtjänsten ner till stan och fika med en kompis ett par timmar, så behöver hon vila upp sig i flera dagar efteråt.

– Det här är inte jag. Jag vill vara i hetluften, jag vill förändra samhället. det här är väldigt långt ifrån det liv jag vill leva och viljan att göra saker varje dag, den finns ju kvar. Det ska till ganska mycket självbehärskning och man måste vara ganska stark för att klara av det här livet. Att leva så isolerat, ha så lite stimulans, få så lite omvärldskontakter, Pernilla Zethraeus."

Se hela reportaget inklusive ett klipp med intervju HÄR.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!